eğitim değil gelişim şart

  • nasıl bir gelişim, hangi gelişim?
    bilişsel gelişim mi?
    fiziksel gelişim mi?
    ahlaki gelişim mi?
    kişilik gelişimi mi?
    ya da kastettiğiniz kültürel bir gelişim mi?
    nasıl bir eğitim?
    kültürel eğitim mi?
    formal eğitim mi?
    informal eğitim mi?
    bir şeylerin 'felsefesini' yapmak istiyorsanız ortaya ben dedim oldu tarzı cümleler atamazsınız. altını doldurmanız gerek. ne eğitim, ne gelişim tek bir şeydir.
    biyolojik gelişim dışındaki tüm gelişim türleri yaşantılardan etkilenir ki biyolojik gelişimi dahi etkileyen yaşamsal etkenler mevcuttur. yaşantıların içerisine eğitim çok rahat girer. eğitimi okuldaki eğitim boyutuyla aldığınızı varsayarsak 'duvarsız okul, okulsuz toplum' modelini benimsemeye çalışan filozofluğa giriş 101 talebelerinden olabilirsiniz. eğitim dört duvar arasında zorla verilen bir olgudan fazlası olmalı o konuda haklılığınız olabilir fakat insanın kendisini eğitmesinin en mümkün olduğu 21.yy'da bile insanlar bırakın kendilerini eğitmeyi, kendilerinin ne olduklarını dahi bilmiyorlar. bilgiye ulaşımın en kolay olduğu yüzyılda komplo teorilerinden, safsatalardan, hurafelerden öteye gidemiyorlar. bunu eğitim dışında hangi 'olgu' ile çözebiliriz buyrun. ahlaki gelişim, kişilik gelişimi gibi şeyler ilk 6 yılda - ahlaki gelişim altı yaşına kadar olan kısmı es geçebilir, çocuklar kurallardan, düzenden habersiz oldukları için ahlak kavramları tam anlamıyla gelişemez - şekillenir. bu da bir eğitimdir. ailesinden, çevresinden, arkadaşlarından aldıklarının sentezidir her bir çocuk ve doğal olarak her bir insan. yedisinde neyse yetmişinde de odur sözünde vurgulanan budur. kişilik gelişimi üzerine çalışan bilim insanları - freud, ericson vs. özellikle freud - kişiliğin ilk 6 yılda sert çekirdeğini oluşturduğunu (bkz: mizaç), (bkz: huy), (bkz: karakter) sonrasında bu çekirdeğin çok büyük değişimlere uğramasının zor olduğunu söyler. bu çekirdeği şekillendiren de eğitimdir. eğitim kişi doğduğu andan itibaren başlar. dil öğrenir, davranış öğrenir, yaşamı öğrenir. - öğrenme nedir? yaşantılar yoluyla edinilen kalıcı izli davranış değişikliğidir. yaşantılar da 'eğitimdir' - bu sebeple içi boş bir önerme olsa da genel anlamda eğitim, gelişimden bağımsız asla olamaz. kişi kendisini eğitmeyi 'beceremiyorsa' formal eğitim de dahil.